Wyjaśnienie

Wszelkie zdjęcia ikon umieszczane na moim blogu, są wyłącznie zdjęciami moich własnych prac.

środa, 23 lutego 2011

Matka Boża Igranie Młodzieńca




Za prototyp tego wariantu ikonograficznego uważa się ikonę Matki Bożej Pelagonitissa , z (jak nazwa wskazuje) prowincji Pelagonia ob. Macedonia. Niestety nie zachowała się do naszych czasów. Najstarsze wizerunki Matki Bożej Igranie Młodzieńca znajdują się w monasterze św. Katarzyny na Synaju oraz w galerii w Skopje.

Ten wariant ikonograficzny rozwinął się również w sztuce Kościoła Zachodniego.

4 komentarze:

  1. Prześliczna,optymistyczna, wręcz powiedziałabym wesoła.Podziwiam Małgosiu!!

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja oczekuję Małgosiu wpisu o śp.Nowosielskim,który jako twórca ikon powinien Ci być bliski
    Widziałam Jego wykonania kaplicę w Białym Borze na Pomorzu.Cudo!!
    A jako malarza też Go bardzo ceniłam, Jego obrazy przemawiały do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Babko,
    Wiem, że pora na nowy wpis, ale jakoś czasu brak. Postaram się nadrobić zaległości.
    Tak! Gdy usłyszałam o śmierci Jerzego Nowosielskiego, pomyślałam, że coś napiszę na ten temat. Potem zdałam sobie sprawę, że nie będzie lekko bo... jego twórczość mnie nie zachwyca choć zdaje się, że powinna. To dla mnie ikony nowoczesne z inspiracją w tradycji greckiej. Sęk w tym, że zachwycają mnie ikony pisane w sposób bardzo ortodoksyjny. Pasjonuje mnie ich tradycja , a nie poszukiwanie nowych rozwiązań. Ostatecznie postanowiłam nie wymądrzać się na temat zmarłego artysty bo ja jestem zwykły samouk, rzemieślnik, a śp. Nowosielski nie dość że znany, zasłużony artysta to i duchowo zdecydowanie bardziej niż ja zagłębiony w tematykę ikon i prawosławia . Źle by to o mnie świadczyło, a niczego znaczącego o wielkości jego malarstwa napisać nie mogę, bo go nie czuję. :( No, może nie aż tak, ale nie jest to sztuka bliska memu sercu. Zwłaszcza, jeśli chodzi o schematyczne potraktowanie twarzy w ikonach. Rozumiem, że chodzi o duchowość, a nie portret, ale mimo wszystko.....Tak więc znając swoje miejsce w szeregu z jednej strony, a z drugiej- chcąc być jak zawsze szczerą- zrezygnowałam z notki o swoich odczuciach związanych z jego twórczością. O biografii i dokonaniach tego wielkiego artysty teraz wszyscy piszą więc notki czysto biograficznej nie ma sensu tworzyć.

    OdpowiedzUsuń
  4. Rozumiem Małgosiu,poczytałam ostatnio w prasie.
    Lubię prace Nowosielskiego właśnie z tego powodu,że będąc znawcą tematu niejako poszedł dalej według własnej wizji.Podoba mi się kaplica w Białym Borze , połączenie prostoty,nowoczesności z ikonami.Na mnie robi wrażenie.Pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń