Wyjaśnienie

Wszelkie zdjęcia ikon umieszczane na moim blogu, są wyłącznie zdjęciami moich własnych prac.

niedziela, 8 maja 2011

Św. Franciszek i jego podopieczni


Powstanie tej ikony zbiegło się z przeczytaniem artykułu w "Uważam Rze" (nr 11/2011) na temat badań doktora Charlesa Marshalla, opublikowanych niedawno w "Nature".  Jak uważa naukowiec:

Tempo współczesnego wymierania ssaków niepokojąco przypomina okoliczności towarzyszące poprzednim pięciu wielkim  zagładom.

Tych pięć zagład to :
Około 438 mln lat temu , prawdopodobnie z powodu gwałtownego ochłodzenia klimatu wymarła zdecydowana  większość gatunków, w tym znane trylobity (opancerzone stawonogi, żyjące w morzu, przypominające dzisiejsze robaczki choć często znacznie większe).
Około 364 mln. lat temu znów masowo wymarły gatunki, gł. koralowce.
Ok. 250 mln. lat temu wydarzyła się największa ze znanych zagład, wywołana prawdopodobnie uderzeniem rekordowego meteorytu o średnicy 40-50 km. ( pozostałością jest krater pod lądolodem Antarktydy, Wilkes Land) . Naukowcy sądzą, że mogło wtedy wyginąć ok. 70 % organizmów lądowych i nawet 95 %  morskich.
200 mln lat temu nastąpiła prawdopodobnie seria gwałtownych erupcji wulkanicznych, co odbiło się na populacji organizmów morskich i gadów.
Ostatnie wielkie wymieranie miało miejsce 65 mln. lat temu, gdy to wyginęły dinozaury. Prawdopodobnie za przyczyną zderzenia Ziemi z asteroidą o śr. 10 km. (krater Chicxulub w Meksyku). Są też inne hipotezy, które nasuwa np. krater Siwa na dnie Oceanu Indyjskiego. 

Jak pisze autorka artykułu:
Naukowcy  uważają , że scenariusz rozgrywający się obecnie na naszych oczach bardzo przypomina przebieg poprzednich masowych zagład. Analizy pokazują, że w ciągu ostatnich 500 lat zniknęło 80 spośród 5570 gatunków ssaków, a tymczasem średnia dla ostatnich 65 mln lat to zaledwie 2 gatunki na milion lat.

Artykuł zawiera wiele danych. Szokujących danych! Warto przeczytać.


7 komentarzy:

  1. Hahaha. znalazłem Cię Małgorzato.Tylko jeszcze dobrze się nie rozpatrzyłem!!!
    Czy ja dobrze zrozumiałem, że ta ikona to Twoje dzieło???

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj Zbigniewie.:)) Tak! Wszystkie ikony na blogu są spod mojego pędzla. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Do tych pięciu zagład mogę ci opowiedzieć tę która nadchodzi!
    Już nawet astronomowie wspomnieli, ale ucichło być może ze względu na nie sianie paniki!!!

    Słuchaj chce wrócić do tych ikon!
    Chciałbym Świętego Franciszka umieścić na mojej stronie bo On jako pierwszy mi się otwarł!

    Oczywiście umieszczę czyja to jest praca i odnośnik tylko musisz wyrazić zgodę!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Małgorzato wybacz ale nie łapie!
    Są też ikony obce jak mam wiedzieć która Twoja a która nie???

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba mnie Kobieto nabierasz!
    Wiesz w Gościu Niedzielnym była swego czasu ikona Rublowa
    Trójca Święta i tak mi się spodobała, że wyciąłem ją i oprawiłem i wisi tuż przy kominku! Nawet z ramki wyjąłem swój wiersz dla Zony i wstawiłem tę ikonę!

    Ramkę kupiłem nową do wiersza, ąle jeszcze nie zdąrzyłem wstawić!

    OdpowiedzUsuń
  6. Zbyszku,
    Możesz oczywiście wkleić św. Franciszka. :)
    Ikony , których zdjęcia są na moim blogu, są przeze mnie pisane. Jeśli chcę pokazać czyjąś, albo oryginał, daję linka i zaznaczam to wyraźnie. To samo jeśli chodzi o Rublowa i jego Trójcę. W poście Próba kopiowania mistrza jest moja kopia, jak sam tytuł postu wskazuje. Zresztą przy wielu ikonach opisuję ich historię, skąd wziął się pierwowzór itd. Zdjęcia ikon są zdjęciami MOICH ikon, czyli pisanych przeze mnie, ale według kanonu. Z boku jest wejście na moją stronę internetową. Zapraszam do obejrzenia. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzięki za upewnienie mnie. Wiesz, doszedłem do ikony Świętej Rodziny zacząłem czytać ale chyba nie ze zrozumieniem( Hahaha)i pomyliło mi się co czyje>
    Teraz już wiem!
    Napisałem też przed chwila parę słów dla Ciebie.
    Zarez przepisze drukiem i wstawię nw stronę.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń