Wyjaśnienie

Wszelkie zdjęcia ikon umieszczane na moim blogu, są wyłącznie zdjęciami moich własnych prac.

piątek, 1 października 2010

Błękit i czerwień

Matka Boza Muromska


Kolory w ikonach pełnią funkcję symboliczną. Jednymi z najważniejszych są czerwień i błękit, symbole zjednoczenia dwóch natur- Boskiej i ludzkiej. W szatach Chrystusa i Maryi mają znaczenie szczególne. Czerwień chitonu (rodzaju koszuli) Chrystusa symbolizuje naturę ludzką, a zarazem królewską , a błękit himationu ( wierzchniej szaty)- Boskość. Takie szaty jednak Chrystus ma po zmartwychwstaniu. W ikonach Maryjnych , jako Emmanuel kolory są odwrócone. Niebieska koszula (bywa też biała) i wierzchnia szata czerwona.

Kolor szat Maryi jest lustrzanym odbiciem szat Chrystusa. Zawsze suknia w różnych odcieniach niebieskiego jest okryta czerwonym ( od różu do koloru wiśni czy purpury) maforionem, czyli rodzajem szerokiego, długiego szalu, symbolem Jej macierzyństwa. Maforion Maryi zdobi kajma, czyli ozdobne oblamowanie oraz trzy złote gwiazdy , symbole dziewictwa Bogurodzicy. Gwiazdy są umieszczone po jednej na ramionach i nad czołem. Mówią, że Maryja była dziewicą przed narodzeniem Chrystusa, w czasie Jego narodzin i po narodzeniu.

Kolor czerwony oznacza też męczeństwo. Dlatego najczęściej męczennicy mają jedną z szat tego koloru. Na przykład św. Szczepan, pierwszy męczennik:

św. Szczepan, pierwszy męczennik


Więcej o kolorach tu:

7 komentarzy:

  1. Zauważyłam Małgosiu,że piszący ikony uzywali " czystego" koloru, nigdy moim zdaniem nie był to kolor łamany innym, jak to bywa i jest ambicją malarzy portretów, martwych natur i pejzaży. Chętnie u Ciebie poczytam skąd ten kanon?
    (Który wg.mnie na dobre ikonom wyszedł).

    OdpowiedzUsuń
  2. Poczytam o kolorach, jak zwykle linki omijam, bardziej mnie interesuje opinia autora blogu, zwłaszca, kiedy autora znam.:D

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę, że dużą rolę tu odgrywa sposób malowania, rodzaj farb czyli tempery jajowe, technika polegająca na kładzeniu farb od ciemnej do jasnej (laserunki). No i wiedza, dlaczego np. dana szata jest danego koloru, umiejętność rozróżniania farb laserunkowych od kryjących i co moim zdaniem najważniejsze- uznanie tradycji i kanonu jako czegoś najważniejszego w ikonografii, jako czegoś dominującego i determinującego powstanie każdej ikony. Tu po prostu nie chodzi o wyżycie twórcze. Grunt to pokora i cierpliwość.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak już jestem przy tych szatach to malarz używający farb olejnych skupi się najczęściej na grze świateł i cieni, na perspektywie itp, akwarele czy pastele pozwalają wspaniale wyrazić ekspresję, jeśli wiecie, co mam na myśli, akryle to wspaniała zabawa kolorem. Wszystko to nie ma znaczenia w ikonach. Tu chodzi przede wszystkim o treść .

    OdpowiedzUsuń
  5. Przypomniało mi się jedno takie zdarzenie sprzed lat. Znajomy zamówił kopię Ajwazowskiego u jednego z plastyków wystawiających się na starówce Wileńskiej. Poprosił, bym z nim poszła po odbiór. Moim zdaniem wyszła "kaszana". Na słowa mojego niezadowolenia z poziomu pracy, zona malarza wykrzyknęła oburzona"No, jak pani chce sporić się z Ajwazowskim?!" Nie wytrzymałam i zapytałam, czy ma album , na podstawie którego powstał obraz. Wyciągnęła książkę i jej starannie krok po kroku wyjaśniłam w czym rzecz, że barwy w tego typu malarstwie olejnym muszą się przenikać, że u mistrza w płótnie żagla widać kolor słońca i morza i drewna łodzi, że słońce nie jest czystym żółtym kółeczkiem, a niebo zwykłym błękicikiem bo widać w nich kolor wzgórz i morza itd. Pani zamilkła. Muszę przyznać rację, że umiała mi skinąć potakująco głową, że jednak mówię prawdę. Praca jej męża nijak się miała do obrazu Ajwazowskiego.
    W ikonach słońce co prawda nie jest żółte a czerwone, ale barwa jego może być jak najbardziej czysta bo chodzi o symbol.

    OdpowiedzUsuń
  6. No znalazłem tu ciekawą treśc o czerwieni i błekicie!!!
    A w dzisiejszym wierszu - Nasza słowiańska - napisałem właśnie o czerwieni i błekicie!!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Czasem los nam płata miłe figle. :)

    OdpowiedzUsuń